Klaslokaal inrichten, zo doe je dat

Elk jaar komt er een moment om na te denken over de inrichting van het klaslokaal. Vaak is dat voor de start van een vakantie. Waar moet je nu op letten voordat je een klaslokaal gaat inrichten?

Opruimen
Het klikt voor de hand, maar het is wel essentieel. Begin met opruimen. Ga door alle kasten en bedenk of je ze  afgelopen jaar nodig hebt gehad. Als je iets de afgelopen 3 jaren niet nodig hebt gehad, dan kun je 2 dingen doen: óf jezelf beloven dat je ze weergaat gebruiken, óf ze wegdoen. Gooi ook tijdschriften weg waar in geknipt is, en begin het nieuwe jaar met een nieuwe voorraad tijdschriften. Zorg voor een nieuwe voorraad knutselpapier en tekenpapier. Gooi potloodstompjes weg en vul de bakken met nieuwe potloden. Niet alleen geeft dit een opgeruimd gevoel, je kunt de kinderen veel beter laten zien hoe het lokaal eruit hoort te zien na het opruimen als het er netjes uit ziet!

Waar zet je je bureau?

De meeste lokalen hebben er toch eentje: een bureau. Een werkplek voor de juf of meester. Maar hoeveel tijd breng je daar daadwerkelijk door? De kans is groot dat je er voornamelijk ná schooltijd zit. Op welke plaats staat je bureau? In veel lokalen neemt het leerkrachtenbureau een belangrijke plek in bij de schoolinrichting. Waarom is dat eigenlijk? Hoe groot moet je bureau zijn om er aan te kunnen werken? Je hebt een paar opties voor je bureau: óf je zet hem op dezelfde plek als altijd (omdat je bijvoorbeeld vast zit aan de digibordcomputer die bij je bureau staat), óf je kiest een andere plek, waar hij minder in de weg staat, óf je haalt hem uit je lokaal. Dit kan goed als er in de buurt van je lokaal een plek is waar je na schooltijd lekker kunt werken. Tot slot kun je jezelf nog de vraag stellen: wat MOET er op mijn bureau liggen, en wat kan een andere plek krijgen?

Wat heb je nog nodig?
Nu je van alles hebt weggegooid, maak je een lijst van alles wat je nog mist. Maak de lijst niet te lang, less is more, een leger lokaal is beter dan een té vol lokaal. En start daarna met inrichten. Schuif alle schoolmeubels op de juiste plek. Ga ook eens door de knieën: zo ziet een kleuter het lokaal. Ziet het er uitnodigend uit? Hoe zijn de looproutes in het lokaal? Zijn er voldoende plekken waar kinderen zich even rustig kunnen terugtrekken? Zijn er ook voldoende plaatsen waar kinderen zich juist wel even kunnen uitleven, zonder anderen te storen? Heb je de ruimte op de gang voldoende gebruikt?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.